Оперативна ідентифікація та локалізація небезпек у процесі технічної експлуатації цифрових систем керування рухом поїздів на основі концепції ризик-менеджменту
DOI:
https://doi.org/10.18664/ikszt.v25i4.219535Ключові слова:
інформаційно-керуючі системи залізничної автоматики, концепція ризик-менеджменту, метод структурної схеми надійності, марківський аналізАнотація
У статті розглядаються проблеми можливості використання та адаптації концепції ризик-менеджменту для удосконалення технічної експлуатації залізничної автоматики, а саме застосування методів аналізу надійності – методу структурної схеми надійності та марківського аналізу.
Визначено, що для реалізації надання можливості системам ІКС ЗА коригувати свою роботу у випадках неякісного технічного обслуговування (ТО) або непідтвердження виконання регламентних дій найбільш доцільним є застосування математичного апарату ланцюгів Маркова та/або мережі Петрі.
Відповідно до цього способу подання зміни станів системи застосовують методологію аналізу простору станів, що є ефективним при дослідженні надійності систем з резервуванням або систем, відмова яких залежить від послідовних подій, або систем зі складними чи багаторівневими стратегіями технічного обслуговування.
Визначено, що більшість елементарних схем, за якими побудовано ІКС ЗА, як і більшість процедур їх роботи, можна подати у вигляді двох елементів, а працездатність системи або окремих її елементів (програмовані логічні контролери (ПЛК), об’єктні контролери, модулі введення/виведення, канали зв’язку та ін.) залежить від їх стану: працездатного або непрацездатного.
При застосуванні марківського аналізу отримано можливість визначити інтенсивності небезпечних відмов не тільки для цифрової системи керування рухом поїздів у цілому, її окремих вузлів, а і для схем керування елементами топологічного розвитку станції (стрілок, світлофорів, рейкових кіл або системи підрахунку осей та ін.), що безпосередньо беруть участь у формуванні та реалізації станційних маршрутів.
Посилання
Хенли Э. Д., Кумамото Х. Надежность технических систем и оценка риска: пер. с англ. В. С. Сыромятова, Г. С. Деминой; под общ. ред. В. С. Сыромятова. Москва: Машиностроение, 1984. 528 с.
Стандарт EN 50126 CENELEC Спецификация и доказательство надежности, эксплуатационной готовности, ремонтнопригодности и безопасности (RAMS) для использования на железных дорогах, 1999. 73 с.
ДСТУ IEC/ISO 31010:2013. Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику (IEC/ISO 31010:2009, IDT)] ДСТУ IEC/ISO 31010:2013. Risk management — Risk assessment techniques (Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику). URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/ files/dstu%2031010.pdf.
Березуцький В. В., Адаменко М. І. Небезпечні виробничі ризики та надійність: навч. посіб. для студ. за напрямком підготовки 6.170202 «Цивільна безпека». Харків: ФОП Панов А. М., 2016. 385 с.
Korzeniowski F. Leszek. Securitologia. Nauka o bezpieczenstwie czlowieka i organizcji spolecznych: monografia naukowa. EAS, Krakow, 2008. 311 str.
Hofreiter Ladislav, Simko Juraj. Zdroje a oblasti konfliktov sucasneho sveta. Akademia ozbrojenych sil generala Milana Rastislava Stefanika, Liptovsky Mikulas, 2007. 95 str.
Запорожець О. І. Щодо проекту концепції управління ризиками надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру // Безпека життя і діяльності людини – освіта, наука, практика. – Київ: Самміт–Книга, 2007. С. 10–12.
Медушевський С. Розробка уніфікованої методики оцінки ризиків у процесі валідації автоматизованих інформаційних систем. Технічні науки та технології: науковий журнал. Чернігів: ЧНТУ, 2018. № 2 (12). C. 151–158.
Ткаченко І. О. Ризики у транспортних процесах: навч. посіб. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. 114 с.
IEC 61078 Analysis Techniques for System Reliability. Reliability Block Diagram and Boolean Methods. Edition3.0 2016-08: INTERNATIONAL STANDARD. IEC Central Office Geneva Switzerland. 2016 116 p. URL: https://ru.scribd.com/document/102115571/As-IEC-61078-2008-Analysis-Techniques-for-System-Reliability-Reliability-Block-Diagram-and-Boolean-Methods.
IEC 61165-2008 Application of Markov Techniques: INTERNATIONAL STANDARD. IEC Central Office Geneva. Switzerland. 2016. 27 p. URL: https://ru.scribd.com/document/102115630/As-IEC-61165-2008-Application-of-Markov-Techniques.
ДСТУ ISO/IEC 15909-2:2016. Інженерія програмних засобів і систем. Високорівневі мережі Петрі. Част. 2. Формат передавання (ISO/IEC 15909-2:2011, IDT) // ГП «Украинский научно-исследовательский и учебный центр проблем стандартизации, сертификации и качества» (ГП «УкрНИУЦ»). URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=67174.
ДСТУ ISO/IEC 15909-1:2016. Инженерия программных средств и систем. Высокоуровневые сети Петри. Част. 1. Концепции, определения понятий и графические обозначения. Изменение 1. Симметричные сети (ISO/IEC 15909-1:2004/Amd 1:2010, IDT) // ГП «Украинский научно-исследовательский и учебный центр проблем стандартизации, сертификации и качества» (ГП «УкрНИУЦ»). URL: http://online.budstandart.com/ru/catalog/ doc-page?id_doc=79805.
Аналіз стану безпеки руху на залізницях України у 2011 році / О. Мусієнко, О. Ходаковський, С. Ребриков, В. Крот // Державна адміністрація залізничного транспорту України. Київ: Головне Управління Безпеки руху і екології, 2012. 94 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 В. І. МОЙСЕЄНКО, В. В. ГАЄВСЬКИЙ
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.