Удосконалення системи обліку виконання графіка руху пасажирських поїздів
DOI:
https://doi.org/10.18664/ikszt.v28i1.276352Ключові слова:
залізниця, пасажирські перевезення, графік руху поїздів, теорія ігорАнотація
Стаття присвячена удосконаленню системи обліку виконання графіка руху пасажирських поїздів за рахунок визначення граничних значень часу затримки для пасажирських поїздів, при перевищенні яких поїзд вважається затриманим. Проведено аналіз діючих систем обліку виконання графіка руху поїздів у різних залізничних системах. Виявлено, що впровадження максимально допустимого часу затримки пасажирських поїздів дає змогу знайти баланс між витратами залізничного перевізника та вимогами щодо якості сервісу пасажирів. З використанням теорії ігор формалізовано процедуру вибору граничних значень часу затримки для пасажирських поїздів, при перевищенні яких поїзд може вважатися затриманим з урахуванням системи «стимулів і штрафів» (Bonus-Malus System). На емпіричних даних проведено розрахунки розв’язання матричної гри, які виявили, що оптимальним варіантом для гравців «пасажир» і «залізничний перевізник» є ситуація, коли при найбільшій доплаті за проїзд, перевищенні затримки більш ніж на п’ять хвилин повертається 27,8 % вартості проїзду. Запропонована в цьому дослідженні математична модель на онові теорії ігор дає змогу побудувати на ринку залізничних пасажирських перевезень систему підвищення якості виконання графіка руху поїздів з урахуванням інтересів перевізника та користувачів послуги з перевезення.
Посилання
Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на
залізницях України: затв. наказом М-ва транспорту
та зв’язку України від 31 серпня 2005 р. № 507.
Київ: Вид-во ТОВ «Імпрес», 2005. 464 с.
Інструкція з обліку і аналізу виконання графіка
руху пасажирських, приміських та вантажних
поїздів : ЦЧУ-ЦД-0002 : затв. наказом Укрзалізниці
11.2010 р. № 747-Ц. Київ : Інпрес, 2011. 62 с.
Joborn M., Ranjbar Z. Understanding causes of
unpunctual trains: Delay contribution and critical
disturbances. Journal of Rail Transport Planning &
Management. 2022. Vol. 23. Р. 100339. URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221
?via%3Dihub#fig3 (last access
10.2022). DOI: 10.1016/j.jrtpm.2022.100339.
Grechi D., Maggi E. The importance of punctuality in
rail transport investigation on the delay determinants.
European Transport. 2018. Vol. 70. URL:
https://www.researchgate.net/publication/330322491_
The_importance_of_punctuality_in_rail_transport_inve
stigation_on_the_delay_determinants (last access:
10.2022).
Damsara P., Sirisoma N. Analysis of Punctuality in
Railway Transportation; Coastal Railway Line, Sri
Lanka. 113th Annual Conference of Institute of
Engineers. 2019. Р. 389- 394. URL:
https://www.researchgate.net/publication/336650888_
Analysis_of_Punctuality_in_Railway_Transportation_
Coastal_Railway_Line_Sri_Lanka. (last access:
10.2022).
Zakeri G., Olsson N. O. E. Investigating the effect of
weather on punctuality of Norwegian railways: a case
study of the Nordland Line. Journal of Modern
Transportation. 2018. Vol. 26. Р. 255 – 267. DOI:
1007/s40534-018-0169-7.
Nabian M. A., Alemazkoor N., Meidani H. Predicting
Near-Term Train Schedule Performance and Delay
Using Bi-Level Random Forests. Transportation
Research Record: Journal of the Transportation
Research Board. 2019. Vol. 2673/5. DOI:
1177/0361198119840339.
Lbazi S., Jihal H., Azouasi M. Predict France trains
delays using visualization and machine learning
techniques. Procedia Computer Science. 2020. Vol.
P. 700-705. DOI: 10.1016/j.procs.2020.07.103.
Binder S., Maknoon M. Y., Sharif A. Sh., Bierlaire M.
Passenger-centric timetable rescheduling: A user
equilibrium approach. Transportation Research Part
C: Emerging Technologies. 2021. Vol. 132. P. 103368.
DOI: 10.1016/j.trc.2021.103368.
Stolilova S. Application of game theory in planning
passenger rail and road transport on parallel routes.
th International Scientific Conference Engineering
for Rural Development. 2020. P. 1293 – 1301. URL:
https://www.researchgate.net/publication/342380330_
APPLICATION_OF_GAME_THEORY_IN_PLANNI
NG_PASSENGER_RAIL_AND_ROAD_TRANSPOR
T_ON_PARALLEL_ROUTES. (last access:
10.2022).
Моделирование распределения грузопотоков на
направлениях транзитных перевозок
железнодорожным транспортом в международном
сообщении / Д. Н. Козаченко, Б. В. Гера, В. В.
Скалозуб, Ю. Н. Германюк. Збірник наукових праць
ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. 2016. № 11. С. 39 - 47.
DOI: 10.15802/tstt2016/76829.
Punktualność pociągów w 2021 r. Portal statystyczny
UTK. URL: https://dane.utk.gov.pl/sts/analizy-iopracowania/18652,Punktualnosc-pociagow-w-2021-
r.html (дата звернення: 13.11.2022).
Jones A.J. Game Theory. Mathematical Models of
Conflict. Published by Woodhead Publishing Limited.
300 p. DOI: 10.1016/B978-1-898563-14-
50002-1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.