Порівняльна характеристика та проблеми побудови координатних систем регулювання рухом поїздів
DOI:
https://doi.org/10.18664/ikszt.v29i4.320378Ключові слова:
координатні системи регулювання, інтервальне регулювання, рухомі блокділянки, автоматичне регулювання руху поїздів, канал радіозв'язкуАнотація
Дана коротка характеристика основних варіантів побудови та структури координатних систем регулювання рухом поїздів. Встановлено, що найбільшу пропускну спроможність можуть забезпечити системи з рухомими блок-ділянками. В таких системах блок-ділянки існують лише в математичних моделях, що дає змогу створювати межі та довжину блок-ділянок з розрахунку координати хвоста попереду розташованого поїзда та довжини мінімально допустимого захисного інтервалу з урахуванням реальних характеристик обох поїздів. Визначено список функцій, що виконуються в системах координатного регулювання руху поїздів з рухомими блок-ділянками. Серед них важливе місце займають операції, пов’язані з отриманням та обробкою координатної інформації – визначення координати голови та довжини поїзда, розрахунок допустимої швидкості руху поїзда до хвоста попереду розташованого поїзда. Основні проблеми полягають у створенні програмного забезпечення для розрахунку віртуальних блок-ділянок як підрозділів в рамках існуючої архітектури, а також забезпечення високої надійності каналів радіозв'язку. Наведені основні компоненти програмного забезпечення, необхідні для розрахунку віртуальних блок-ділянок. Воно повинно розраховувати координати стану (місцезнаходження, швидкість) на підставі інформації від датчиків. За результатами оцінки координат стану необхідно проводити їх екстраполяцію з урахуванням динамічних властивостей (тягових та гальмівних можливостей) поїздів. Координатна інформація також є базою для формування команд керування рухом поїздів та вирішення задач оптимізації параметрів руху поїздів (точність виконання графіку руху поїздів, мінімізація енергозатрат та ін.). Проведено аналіз практичної реалізації координатних методів регулювання рухом поїздів в системах, що експлуатуються у світі. За результатами аналізу встановлено, що на сьогоднішній день лише в європейській системі ETSC-3 мінімальний міжпоїзний інтервал визначається на основі розрахунку довжини гальмівного шляху та координати хвоста попереду розташованого поїзда, що значно підвищує пропускну здатність ділянки. У зв'язку з обмеженнями пропускної спроможності та у зв'язку з великими очікуваннями економії на інфраструктурі попит на ETCS-3 зростає. Це також дозволяє видалити колійне обладнання для виявлення поїздів, такі як рейкові кола або лічильники осей. Однак вона знаходиться в стадії розробки, тому що є велика кількість проблем на шляху реалізації.
Посилання
Ходжаєв У. Система ITCS. Інтелектуально-інтервальне управління рухом / У. Художаєв, П. Томас // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2006. – №8. – С. 48-49.
Lacot F. ERTMS wird Reailitat / F. Lacot, J. Pore //Signal und Draht. – 2004. – №10. – S. 6-12.
Кисільгоф Г. К. Застосування SCADA при розробці спеціального програмного забезпечення АБТЦ-МШ / Г. К. Кисільгоф, І. М. Кравець, Т. В. Абрамова // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2017. – №10. – С. 5-8.
European Train Control System [Electronic resource] / Access mode: https://www.thalesgroup.com/en/european-traincontrol-system-etcs23
ETCS Levels and Modes - European Commission.html [Electronic resource] / Access mode: https://transport.ec.europa.eu/transportmodes/rail/ertms/what-ertms-and-how-does-itwork/etcs-levels-and-modes_en
Хромушкін К. Д. Система інтервального регулювання на базі радіоканалу / К. Д. Хромушкін, Є. В. Павлов // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2007. – №11. – С. 7-9.
Тільк І. Г. Система інтервального регулювання руху поїздів / І. Г. Тільк, В. В. Ляний // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2009. – №1. – С. 24.
Шухіна Є. Є. Результати експлуатації мікропроцесорної системи автоблокування АБТЦМШ / Є. Є. Шухіна, А. В. Марков, С. В. Маршов // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2014. – №6. – С. 8-12.
Розенберг О.М. Комплексні локомотивні системи безпеки/Є.М. Розенберг, Є. Є. Шухіна, Г.К. Кисільгоф // Автоматика, зв'язок, інформатика. – 2014. – №10. – С. 2-4.
When will we see ETCS Level 3 train control systems? [Electronic resource] / Access mode: https://www.arcweb.com/industry-bestpractices/when-will-we-see-etcs-level-3-train-controlsystems
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.