Вплив вологості на деградацію елементів захисту і параметри каналів проникнення завад: загрози для електромагнітної сумісності і функціональної безпеки систем залізничної автоматики

Автор(и)

  • Віктор Федорович Кустов Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-9773-5470
  • Андрій Андрійович Прилипко Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0001-6126-1085

DOI:

https://doi.org/10.18664/ikszt.v30i2.336437

Ключові слова:

вологість, електричні/електронні/програмовані електронні системи керування, електромагнітна сумісність, електромагнітні завади, завадостійкість, небезпечні відмови, рівні SIL, системи залізничної автоматики, функційна безпека

Анотація

У статті досліджено вплив підвищеної вологості на деградацію елементів захисту від електромагнітних завад і зміну електричних параметрів каналів проникнення завад у системах залізничної автоматики. Встановлено, що за умов високої вологості змінюються електричні характеристики частотних фільтрів, часових селекторів, захисних конденсаторів, обмежувачів напруги та оптронів, що призводить до зниження ефективності захисту від імпульсних і високочастотних завад. Показано, що волога суттєво підвищує паразитну ємність елементів гальванічної розв’язки між провідниками, а також між провідниками та корпусом і водночас знижує електричний опір ізоляційних матеріалів. Ці зміни сприяють посиленню перенесення імпульсних і високочастотних завад у критичні електронні вузли. Встановлено, що навіть за наявності справних захисних елементів рівень проникнення завад може перевищувати допустимі межі через вплив навколишнього середовища. Це становить потенційну загрозу для електромагнітної сумісності (ЕМС) і функціональної безпеки (SIL) систем керування рухом поїздів, особливо у випадках одночасного впливу вологи на всі канали резервування, що може спричинити кратні небезпечні відмови та призвести до аварій або навіть катастроф на залізничному транспорті. Запропоновано рекомендації щодо вдосконалення стандартів випробувань пристроїв залізничної автоматики з урахуванням кліматичних чинників і впливу міжпровідникових ємнісних каналів. Результати дослідження можуть бути корисними для розробників, аудиторів і органів сертифікації електричних, електронних і програмованих електронних систем керування та контролю, що експлуатовані в умовах підвищених вимог до функціональної безпеки та електромагнітної сумісності.

Біографії авторів

Віктор Федорович Кустов, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент кафедри автоматики та комп’ютерного телекерування рухом поїздів

Андрій Андрійович Прилипко, Український державний університет залізничного транспорту

кандидат технічних наук, доцент кафедри автоматики та комп’ютерного телекерування рухом поїздів

Посилання

ДСТУ EN 50121-4: 2019. Залізничний транспорт. Електромагнітна сумісність. Ч. 4. Емісія завад і несприйнятливість сигнальної та телекомунікаційної апаратури (EN 50121-4:2016, IDT).

ДСТУ EN 50121-3-2:2019. Залізничний транспорт. Електромагнітна сумісність. Ч. 3-2. Рухомий склад. Апаратура (EN 50121-3-2:2016, IDT).

ДСТУ EN 50121-5:2019. Залізничний транспорт. Електромагнітна сумісність. Ч. 5. Емісія завад і несприйнятливість стаціонарних установок електроживлення та апаратури (EN 50121-5:2017, IDТ).

Методика доказу функціональної безпеки мікроелектронних комплексів систем керування та регулювання рухом поїздів: затв. та введ. в дію наказом «Укрзалізниця» № 452-Ц від 17.08.2001 р. Київ: Вид. ПП «Алькор», 2002. 106 с.

Єрмоленко Л. П. Електромагнітні завади на залізничному транспорті: теоретичні засади та класифікація. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2019. № 3. С. 31-36.

Гаврилюк В. І. Модель впливу тягового струму на тональні рейкові кола. Електромагнітна сумісність на залізничному транспорті. 2011. С. 6-10. URL: crust.ust.edu.ua.

Гаврилюк В. І., Завгородній О. В. Електромагнітний влив тягової мережі на рейкові кола. Моделювання тягового струму в рейковій лінії. Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. 2007. № 4. С. 53-57.

СОУ45.020-00034045-002:2006. Вироби залізничної автоматики, телемеханіки та зв'язку. Загальні технічні умови. Київ: Укрзалізниця, 2006. 80 с.

Kustov V. F. & Neychev O. V. (1993). Chokes for interference-suppressing filters. Telecommunications & Radio Engineering. 48(10). 132–135.

Сивухін Д. В. Загальний курс фізики: підруч. для студ. фіз. спец. ВНЗ. Т. 3. Електрика: пер. з рос. Київ : Либідь, 2009. 512 с.

Хоровиц П., Хилл У. Мистецтво схемотехніки : підруч. для студ. техн. ВНЗ: пер. з англ. Вид. 5-те. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 960 с.

Бессонов Л. А. Теоретичні основи електротехніки : підруч. для студ. електротех. спец. ВНЗ: пер. з рос. Київ : Вища школа, 2005. 688 с.

Касаткін А. С., Немцов М. В. Електротехніка : підруч. для студ. техн. ВНЗ / за ред. А. С. Касаткіна. Вид. 4-те, перероб. і доп. Київ : Академія, 2020. 512 с.

Опадчий Ф. Ф., Попов В. А. Аналіз сигналів і систем : навч. посіб. для студ. ВНЗ. Київ : Вища школа, 2012. 320 с.

Брейсуелл Р. Н. Перетворення Фур’є та його застосування : монографія: пер. з англ. Київ : Наукова думка, 2003. 400 с.

Атабеков Г. І., Сидоров В. П. Тиристорні перетворювачі частоти : монографія: пер. з рос. Київ : Техніка, 2016. 280 с.

Ogunsola A., Mariscotti A. (2013). Signalling and Communication Systems. In: Electromagnetic Compatibility in Railways. Lecture Notes in Electrical Engineering. Vol. 168. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-30281-7_3.

Chauhan R. S. (2020). Variation in Capacitance of Ceramic Capacitors Due to Humidity. Journal of Advanced Research in Power Electronics and Power Systems. 7(3). 27–29. docs.nrel.gov+12.

Bilgic M., Tekin I. Parasitic Capacitance Impact on Cable EMC Performance under Moist Conditions. IEEE EMC Symposium. 2022.

Grebenyuk S., Sokolov V. Analysis of Degradation of EMI Protection Devices in Railway Systems. JIKS. 2022.

RSRail 2022 Proceedings Combined EMC and environmental stress testing of safety-critical railway electronics.

IEEE EMC+SIPI Demos 2024. Practical studies on environment-driven EMC degradation. emc2024.org.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01